Polski English Deutsch

|

FIRMA
OFERTA
KARIERA
KONTAKT

Choose Demos

Default
Launch
Default
Social Network
Launch
Social Network
Business
Launch
Business
Agency
Launch
Agency
Fitness
Launch
Fitness
Fashion
Launch
Fashion
TV Shows
Launch
TV Shows
Portfolio
Launch
Portfolio
F.A.Q.
Launch
F.A.Q.
About Us
Launch
About Us
Gallery
Launch
Gallery
Services
Launch
Services
Contact
Launch
Contact
Intro
Launch
Intro
Article
Launch
Article
Search
Launch
Search
Profile
Launch
Profile
Group
Launch
Group
Inbox
Launch
Inbox
Members Grid Canvas List
Launch
Members Grid Canvas List
Members Grid List
Launch
Members Grid List
Members Table List
Launch
Members Table List
Connections
Launch
Connections
Edit Profile
Launch
Edit Profile
Forum Index
Launch
Forum Index
Categories
Launch
Categories
Topics List
Launch
Topics List
Topic
Launch
Topic
New Topic
Launch
New Topic
Profile
Launch
Profile
Search
Launch
Search
Statistics
Launch
Statistics
User List
Launch
User List
Deep-Purple
Launch
Deep-Purple
Orange
Launch
Orange
Indigo
Launch
Indigo
Green
Launch
Green
Purple
Launch
Purple
Brown
Launch
Brown
Black
Launch
Black

PROCEDURA ZGŁOSZEŃ WEWNĘTRZNYCH I PODEJMOWANIA DZIAŁAŃ NASTĘPCZYCH W RZEŹNIA DROBIU KONKOL SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ

 

1. CEL I PRZEDMIOT PROCEDURY
Procedura zgłoszeń wewnętrznych i podejmowania działań następczych w Rzeźnia Drobiu Konkol Sp. z o.o. (dalej: „Procedura”) określa zasady Zgłaszania Nieprawidłowości oraz zasady postępowania ze zgłoszeniami, w szczególności:
(a) jakie Nieprawidłowości można zgłaszać,
(b) kto może zgłaszać Nieprawidłowości i w jaki sposób chroni się zgłaszających,
(c) w jaki sposób zgłasza się Nieprawidłowości,
(d) kto i w jaki sposób zajmuje się Zgłoszeniami – w jaki sposób się je wyjaśnia i jakie działania podejmuje się w związku z nimi.
Procedura obowiązuje wszystkich Pracowników Rzeźnia Drobiu Konkol Sp. z o.o.


2. DEFINICJE
2.1 Spółka – Rzeźnia Drobiu Konkol Sp. z o.o.
2.2 Pracownicy – wszystkie osoby fizyczne zatrudnione obecnie lub w przeszłości w Spółce na podstawie umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej, świadczące dla Spółki pracę lub usługi (także poprzez agencję pracy tymczasowej). Definicją objęte są również osoby odbywające w Spółce staż lub praktyki odpłatnie lub nieodpłatnie, ubiegające się o zatrudnienie, a także członkowie organów Spółki lub akcjonariusze.
2.3 Pełnomocnik ds. Zgodności – dedykowana i niezależna osoba w Spółce, która wyjaśnia Zgłoszenie i podejmuje działania następcze.
2.4 Nieprawidłowości – wszelkie występujące w ramach prowadzonej przez Spółkę działalności zdarzenia, które naruszają lub mogą naruszać:
(a) przepisy prawa (krajowego lub unijnego), np. w obszarze:
– zamówień publicznych;
– zapobiegania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu;
– bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymogami;
– ochrony środowiska;
– zdrowia publicznego;
– ochrony konsumentów;
– ochrony prywatności i danych osobowych;
– rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, w tym zasad konkurencji opodatkowania osób prawnych.
(b) naruszenia w zakresie mobbingu, dyskryminacji i molestowania seksualnego
(c) wewnętrznych kodeksów postępowania i procedur obowiązujących w Spółce, np. w obszarze:
– przeciwdziałania korupcji i konfliktowi interesów;
– bezpieczeństwa i higieny pracy;
– oszustw, kradzieży i niewłaściwego wykorzystania majątku Spółki;
(d) wiążących Spółkę kodeksów postępowania, standardów rynkowych bądź branżowych, które przyjęła;
(e) standardów etycznych lub dobrych zwyczajów handlowych.
2.5 Zgłoszenie, Zgłoszenie Nieprawidłowości – przekazanie w dobrej wierze informacji o występowaniu (wystąpieniu):
(a) rzeczywistej Nieprawidłowości lub
(b) uprawdopodobnionym podejrzeniu Nieprawidłowości, przy wykorzystaniu jednego ze wskazanych w Procedurze kanałów zgłaszania.
2.6 Działanie w dobrej wierze - działanie w przekonaniu, że zgłoszona informacja jest prawdziwa w momencie zgłaszania i że jest lub może być Nieprawidłowością, mając na celu interes Spółki lub Pracowników.
Uwaga! Wobec osoby, która działała w złej wierze, tj. celowo i w efekcie szkodliwie dla pozostałych Pracowników oraz Spółki przekazała informacje nieprawdziwe, przepisy prawa polskiego przewidują potencjalną odpowiedzialność karną!
2.7 Sygnalista – Pracownik, który Zgłosił Nieprawidłowość.
2.8 Rejestr – Rejestr Zgłoszeń o Nieprawidłowościach.
2.9 Działania odwetowe – wszelkie działania podejmowane wobec Sygnalisty w związkuz dokonanym przez niego Zgłoszeniem, których celem jest doprowadzenie do pogorszenia jego sytuacji. Są to wszystkie działania, takie jak dyskryminacja, czy niesprawiedliwe traktowanie mające na celu ukaranie Sygnalisty za przesłanie Zgłoszenia, w tym m.in.: rozwiązanie stosunku pracy, pomijanie przy awansach, nieuzasadnione gorsze traktowanie, niekorzystna zmiana warunków zatrudnienia lub wynagrodzenia, wszelkie przejawy celowego szkodzenia dalszej karierze zawodowej lub reputacji lub groźba takiego działania.


3. JAK ZGŁASZAĆ NIEPRAWIDŁOWOŚCI?
3.1 Podstawowe kanały zgłaszania
Pracownik może zgłosić Nieprawidłowość:
(a) w formie e-maila, na adres poczty elektronicznej:
sygnalista@rzezniakonkol.pl
(b) w formie listu sporządzonego na papierze, na zwykły adres pocztowy: „Rzeźnia Drobiu Konkol Sp. z o.o. ul. Raduńska 64a, 83-331 Niestępowo”, skierowanego do Pełnomocnika ds. zgodności z dopiskiem „do rąk własnych”, lub;
(c) osobiście poprzez spotkanie z Pełnomocnikiem ds. zgodności.
Każdy z kanałów obsługiwany jest przez Pełnomocnika ds. Zgodności.
3.2 Alternatywny kanał zgłaszania
Aby zapewnić w pełni obiektywnie i niezależne rozpatrywanie Zgłoszeń, Spółka ustanawia alternatywny kanał zgłaszania, na wypadek, gdyby zgłoszenie dotyczyło np. Pełnomocnika ds. Zgodności lub innej osoby zaangażowanej w proces rozpatrywania nieprawidłowości.
Alternatywnym kanałem zgłaszania, Zgłoszenia można wysyłać:
– do Prezesa Zarządu w formie listu sporządzonego na papierze, na zwykły adres pocztowy:
„Rzeźnia Drobiu Konkol Sp. z o.o. ul. Raduńska 64a, 83-331 Niestępowo”, skierowanego do Prezesa Zarządu z dopiskiem „do rąk własnych”.
W takiej sytuacji zapisy Procedury stosuje się odpowiednio – nie ujawnia się treści Zgłoszenia ani tożsamości Sygnalisty osobom, których ono dotyczy.


4. CO POWINNO ZAWIERAĆ ZGŁOSZENIE?
Aby możliwe było rzetelne i szybkie rozpatrzenie sprawy, Zgłoszenie powinno zawierać:
– wskazanie firmy Spółki i Działu, którego dotyczy
opis Nieprawidłowości (czego dotyczy, kiedy i gdzie miała lub może mieć miejsce),
– wskazanie osób mających wiedzę o nieprawidłowości – sprawców, świadków, pokrzywdzonych, innych osób mających istotne informacje,
– wszelkie dokumenty (w dowolnym formacie) załączone do Zgłoszenia mogące stanowić dowód w sprawie.
– wszelkie dodatkowe informacje uprawdopodabniające wystąpienie nieprawidłowości lub uzasadniające jej podejrzenie lub mogące ułatwić wyjaśnienie Zgłoszenia,
– informację czy sprawa była już w przeszłości sygnalizowana (np. przełożonym lub innym osobom w Spółce).


5. CO JEŻELI WYŚLĘ ZGŁOSZENIE ANONIMOWO?
Spółka nie dopuszcza Zgłoszeń anonimowych. Zgłoszenia nieanonimowe pozwalają na szybsze wyjaśnienie sprawy i podjęcie skuteczniejszych działań naprawczych, przy gwarancji zachowania w poufności tożsamości Sygnalisty.


6. CZY PO WYSŁANIU ZGŁOSZENIA MAM JAKIEŚ OBOWIĄZKI?
Pracownik, który dokonał Zgłoszenia, aby nie zakłócić prawidłowego przebiegu procesu jego weryfikacji i wyjaśniania ma obowiązek:
(a) zachować w poufności sam fakt dokonania Zgłoszenia i wszelką komunikację oraz uzyskane informacje związane ze Zgłoszeniem i postępowaniem wyjaśniającym lub korygującym,
(b) na prośbę Pełnomocnika ds. Zgodności – w niezbędnym zakresie – pomagać w weryfikacji Zgłoszenia.


7. W JAKI SPOSÓB CHRONI SIĘ SYGNALISTĘ?
7.1 Ochrona i prawa Sygnalisty
Każdemu Sygnaliście zapewnia się:
(a) ochronę tożsamości i poufność Zgłoszenia,
(b) ochronę przed działaniami odwetowymi,
(c) prawo otrzymania informacji zwrotnych na temat działań podjętych w związku ze Zgłoszeniem.
7.2 Poufność Zgłoszenia
Wszystkie osoby rozpatrujące zgłoszenie zachowują w poufności fakt swojego zaangażowania w proces rozpatrywania, a także wszelkie informacje uzyskanych w związku z jego przebiegiem, w tym, w szczególności tożsamość Sygnalisty i osoby, której dotyczy Zgłoszenie, a także pozostałe dane osobowe wskazane w Zgłoszeniu.
Wszelkie dane pozwalające zidentyfikować Sygnalistę mogą zostać ujawnione wyłącznie na podstawie jego uprzedniej, wyraźnej zgody – z wyjątkiem ujawnienia ich:
(a) właściwym organom, kiedy taki obowiązek wynika z przepisów prawa,
(b) innym osobom powołanym przez Pełnomocnika ds. Zgodności do wyjaśniania Zgłoszenia – jeżeli będzie to kluczowe dla wyjaśnienia sprawy.
Naruszenie obowiązku poufności może być podstawą pociągnięcia do odpowiedzialności
prawnej i dyscyplinarnej osoby, która dopuściła się takiego naruszenia.
7.3 Ochrona przed działaniami odwetowymi
Zakazane jest podejmowanie jakichkolwiek Działań odwetowych wobec Sygnalisty. Ochrona ta obejmuje również osoby pomagające Sygnaliście w dokonaniu Zgłoszenia oraz inne osoby powiązane z Sygnalistą, tj. rodziny, krewnych i osób bliskich.
Spółka zakazuje również podejmowania jakichkolwiek pośrednich Działań odwetowych wobec podmiotu prawnego, który jest własnością Sygnalisty, dla którego Sygnalista pracuje lub z którym jest on w inny sposób związany. Do takich pośrednich działań należą np.: odmowa świadczenia usług, wpisanie na czarną listę lub bojkotowanie działalności gospodarczej.
Każdy Pracownik, który doświadczy lub który wie o jakichkolwiek Działaniach odwetowych, powinien natychmiast zgłosić ten fakt na takich samych zasadach, na jakich zgłasza się Nieprawidłowości.
7.4 Informacje zwrotne
Jeżeli Zgłoszenie zostało przesłane na zasadach opisanych w niniejszej Procedurze, Sygnalista będzie informowany o:
przyjęciu Zgłoszenia do dalszego rozpatrywania lub jego odrzuceniu – w terminie maksymalnie 7 dni od otrzymania Zgłoszenia,
wyniku postępowania (tj. stwierdzeniu albo braku stwierdzenia wystąpienia naruszenia prawa) i planowanych lub już wdrożonych działaniach następczych (tj. działaniach, podejmowanych na skutek Zgłoszenia) – w rozsądnym terminie, nieprzekraczającym 3 miesięcy od potwierdzenia otrzymania Zgłoszenia lub upływu terminu na potwierdzenie jego otrzymania.
Informacje zwrotne są domyślnie przekazywane na adres e-mail, z którego Zgłoszenie zostało wysłane. W przypadku innych kanałów zgłaszania, Sygnalista może zawsze wskazać w jaki sposób chciałby otrzymać informacje zwrotne (np. wskazać preferowany adres e-mail).


8. W JAKI SPOSÓB ROZPATRUJE SIĘ ZGŁOSZENIE?
8.1 Wstępna weryfikacja Zgłoszenia
Pełnomocnik ds. Zgodności, w ciągu 7 dni od otrzymania zgłoszenia, przeprowadza jego wstępną weryfikację:
– upewnia się, czy Zgłoszenie zawiera wszystkie informacje niezbędne do jego rozpatrzenia.
Jeżeli zauważy istotne braki, kontaktuje się z Sygnalistą;
– ustala czy zgłoszona sprawa może stanowić Nieprawidłowość w rozumieniu Procedury;
– ocenia jak poważne mogą być konsekwencje zgłoszonej Nieprawidłowości z punktu widzenia interesów Spółki i Pracowników.
8.2 Potwierdzenie otrzymania Zgłoszenia
Pełnomocnik ds. Zgodności:
– niezwłocznie po przeprowadzeniu wstępnej weryfikacji Zgłoszenia,
– ale zawsze nie później niż w terminie do 7 dni od jego otrzymania, informuje Sygnalistę o:
– przyjęciu Zgłoszenia; lub
– odrzuceniu zgłoszenia, jeżeli ocenia je jako oczywiście bezzasadne;
chyba że Sygnalista nie umożliwił komunikacji ze sobą;
8.3 Postępowanie w indywidualnych sprawach Pracowników
W przypadku, gdy Zgłoszenie dotyczy indywidualnych naruszeń praw i interesów Pracownika, które nie stanowią naruszenia prawa (np. złe stosunki koleżeńskie, drobne nieporozumienia) Pełnomocnik ds. Zgodności przekazuje Zgłoszenie do procedowania Działowi HR, który dalej zajmuje się sprawą na zasadach opisanych w Polityce Antymobbingowej. Wyłącza to dalsze procedowanie sprawy na zasadach opisach w tej Procedurze, a status Sygnalisty nie jest
nadawany osobie dokonującej takiego zgłoszenia.


9. JAKIE INFORMACJE ZWROTNE UDZIELA SIĘ SYGNALISTOM?
Niezależnie od postępu prac nad wyjaśnieniem nieprawidłowości lub wdrożeniem środków naprawczych w rozsądnym terminie, nieprzekraczającym 3 miesięcy od otrzymania zgłoszenia Pełnomocnik ds. Zgodności musi udzielić informacji zwrotnej Sygnaliście o podjętych działaniach.
Treść informacji zwrotnej jest każdorazowo zatwierdzana i wysyłana przez Pełnomocnika ds. Zgodności i musi zawierać co najmniej informacje o:
(a) stwierdzeniu bądź braku stwierdzenia wystąpienia nieprawidłowości;
(b) środkach, które zostały lub zostaną zastosowane w reakcji na stwierdzone naruszenie prawa.
Opracowując treść informacji, Pełnomocnik ds. Zgodności powinien brać pod uwagę, że przekazując informację zwrotną nie należy ujawniać wrażliwych lub poufnych informacji o osobach zaangażowanych w nieprawidłowość lub innych informacji o Spółce, które mogą zostać wykorzystane w niewłaściwy sposób, szczególnie, gdyby zostały ujawnione poza organizację. Treść informacji może zawierać pouczenie dla Sygnalisty o konieczności zachowania przekazanej informacji zwrotnej w poufności.


10. JAK PROWADZONE JEST POSTĘPOWANIE WYJAŚNIAJĄCE I NAPRAWCZE?
10.1 Powołanie osób pomagających w wyjaśnieniu zgłoszenia
Pełnomocnik ds. Zgodności może stworzyć zespół wyjaśniający Zgłoszenie, składający się z osób o odpowiedniej wiedzy i doświadczeniu, które mogą pomóc w sprawnym wyjaśnieniu Zgłoszenia. Osobami takimi mogą być zarówno pracownicy Spółki, jak i doradcy zewnętrzni.
Przy doborze takich osób, Pełnomocnik ds. Zgodności upewnia się co do ich bezstronności
i braku powiązań ze zgłoszoną sprawą. Przed dopuszczaniem do sprawy, każda taka osoba musi
podpisać stosowne upoważnienie oraz oświadczenie zobowiązujące do zachowania poufności
danych Sygnalisty oraz innych informacji związanych ze Zgłoszeniem.
10.2 Postępowanie wyjaśniające
Pełnomocnik ds. Zgodności podejmuje działania, które mają wyjaśnić sprawę, może np.:
(a) zwrócić się do Sygnalisty o udzielenie dodatkowych informacji;
(b) występować do innych Pracowników o udzielenie informacji zachowując wszelkie wymogi poufności opisane w Procedurze;
(c) zwrócić się do osoby lub osób wskazanych w treści zgłoszenia o udzielenie wyjaśnień zachowując wszelkie wymogi poufności opisane w Procedurze;
Wszelkie działania podejmowane w ramach postępowania wyjaśniającego są poufne, a obowiązek zachowania poufności ciąży na wszystkich członkach zespołu wyjaśniającego.
10.3 Działania naprawcze i korygujące
Jeżeli jest to uzasadnione wynikiem przeprowadzonych działań wyjaśniających, Pełnomocnik ds. Zgodności opracowuje propozycję działań naprawczych i korygujących (lub zleca jej opracowanie) i przekazuje ją do wdrożenia właściwej osobie/osobom lub jednostce organizacyjnej.
Działania naprawcze i korygujące obejmują wszelkie działania nakierowane na wyeliminowanie Nieprawidłowości oraz jej konsekwencji, w tym minimalizację ryzyka prawnego, finansowego, wizerunkowego dla Spółki. Mogą być to działania polegające np. na:
(a) wszczęciu postępowania dyscyplinarnego lub innego właściwego postępowania wobec Pracownika, który dopuścił się Nieprawidłowości,
(b) modyfikacji obowiązujących procedur mającej zapobiec powtórzeniu się podobnym Nieprawidłowościom w przyszłości,
(c) przeprowadzeniu dodatkowych działań edukacyjnych lub szkoleniowych,
(d) zwiększeniu częstotliwości audytów danego obszaru,
(e) przeprowadzeniu zmian strukturalnych lub przesunięciu kompetencji,
(f) podjęciu odpowiednich środków prawnych, w tym procesowych.
Plan działań powinien definiować konkretne zadania, przypisywać odpowiedzialność za ich wykonanie konkretnym Pracownikom lub Działom oraz określać termin realizacji zadań.
Jeżeli proponowane działania naprawcze wymagają podjęcia decyzji Zarządu Spółki, Pełnomocnik ds. Zgodności przedstawia plan działań naprawczych do akceptacji, z zachowaniem wymogów poufności opisanych w tej Procedurze.
10.4 Dokumentowanie postępowania
Wszystkie działania istotne z punktu widzenia rzetelnego wyjaśnienia sprawy powinny być udokumentowane (raporty, zestawienia danych, korespondencja mailowa, notatki z przeprowadzonych rozmów, notatki ze spotkań zespołu wyjaśniającego itd.) i umieszczane w Rejestrze. Wszelkie dokumenty dot. działań z postępowania są ściśle poufne, a osoby, które tworzą takie dokumenty, po przekazaniu ich do Rejestru i zamknięciu sprawy są zobowiązane usunąć trwale taką dokumentację ze swoich zasobów.
10.5 Zakończenie sprawy – raport z działań następczych
Po zweryfikowaniu wdrożenia poszczególnych działań naprawczych Pełnomocnik ds. Zgodności opracowuje raport opisujący przebieg całego postępowania, tj. wyniki działań wyjaśniających oraz podjętych działań naprawczych.


11. PROWADZENIE REJESTRU ZGŁOSZEŃ
Rejestr prowadzony jest w formie elektronicznej przez Pełnomocnika ds. Zgodności. Zapewnia on poufność i bezpieczeństwo danych przechowywanych w Rejestrze i co do zasady ma do nich wyłączny dostęp.
W Rejestrze Zgłoszeń odnotowywane jest każde Zgłoszenie, przekazane na zasadach i z użyciem kanałów opisanych w tej Procedurze.


12. CYKLICZNE RAPORTOWANIE O STANIE SYSTEMU WHISTLEBLOWING
Pełnomocnik ds. Zgodności raportuje raz do roku w terminie do dnia 31 marca roku następnego o stanie systemu zgłaszania Nieprawidłowości Prezesowi Spółki.
Przekazanie informacji o zdarzeniu powinno ograniczać do koniecznego minimum przepływ informacji stanowiących dane osobowe Pracowników. Wszystkie osoby, którym przekazywana jest informacja o Nieprawidłowościach, gdy konieczne jest przekazanie danych osobowych Sygnalistów, są zobowiązane do zachowania w poufności tożsamości Sygnalistów. Pełnomocnik ds. Zgodności może w ramach przekazywania informacji o zdarzeniu całkiem utajnić dane osobowe Sygnalisty dla minimalizacji ryzyka działań odwetowych wobec Sygnalisty.


13. DANE OSOBOWE
Dane osobowe zawarte w zgłoszeniach są przetwarzane zgodnie z Polityką bezpieczeństwa danych osobowych w Spółce, która określa sposób ochrony danych osobowych, w tym w szczególności danych osób dokonujących Zgłoszeń oraz osób, których dotyczą Zgłoszenia, zgodnie z przepisami o ochronie danych osobowych, a w szczególności RODO i przepisami o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa. Pełnomocnika ds. Zgodności jest zobowiązany do nadzorowania, by wszystkie dane osobowe identyfikujące Sygnalistę były umieszczane w Rejestrze osobno w przeznaczonym do tego podkatalogu w katalogu danej sprawy. Oznaczać to może konieczność anonimizacji lub ewentualnie pseudonimizacji wszelkich innych dokumentów zawartych we właściwych podkatalogach (np. w zakresie treści zgłoszenia, treści stworzonych raportów itp.).
Administratorem danych osobowych przekazywanych w ramach Zgłoszeń jest Spółka.
Spółka będzie przetwarzać dane osobowe Sygnalisty, osób, których dotyczy zgłoszenie, Pracowników oraz innych osób, zawarte w Zgłoszeniu w celach związanych ze zgłaszanymi przypadkami naruszenia prawa, na podstawie: obowiązku prawnego wynikającego z przepisów ustawy o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa (zgodnie z art. 6 lit. c RODO) lub prawnie uzasadnionego interesu administratora, jakim jest przyjmowanie, weryfikowanie oraz wyjaśnianie zgłoszeń naruszeń prawa (zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Spółka może w celu weryfikacji Zgłoszenia oraz podjęcia działań
następczych zbierać i przetwarzać dane osobowe osoby, której dotyczy Zgłoszenie, nawet bez jej zgody.
Powyższe dane osobowe będą przetwarzane przez okres 5 lat od dnia przyjęcia Zgłoszenia lub przez czas trwania działań podjętych w związku ze Zgłoszeniem przed właściwymi organami, o ile czas ten przekracza okres lat 5.
Spółka zapewnia poufności danych, w związku z otrzymanym Zgłoszeniem. Spółka może przekazać dane osobowe podmiotom uprawnionym do tego na podstawie przepisów prawa. Ponadto Spółka przekaże dane osobowe Pełnomocnikowi ds. zgodności i innym osobom upoważnionym do wyjaśnienia Zgłoszenia, dostawcom i pracownikom systemów IT.
Dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej. Dane osobowe nie będą podlegały profilowaniu lub zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji.
Sygnalista ma prawo żądania dostępu do swoich danych osobowych, a także ich sprostowania.
Przysługuje mu także prawo do żądania usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także sprzeciwu na przetwarzanie, przy czym przysługują one jedynie w sytuacji, gdy dalsze przetwarzanie nie jest niezbędne do wywiązania się przez Spółkę z obowiązku prawnego i nie występują inne nadrzędne prawne podstawy przetwarzania.


14. ZGŁOSZENIA ZEWNĘTRZNE
Pracownikom przysługuje prawo zgłoszenia określonych naruszeń prawa, wymienionych w ustawie o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa, do Rzecznika Praw Obywatelskich lub właściwego dla danej kategorii nieprawidłowości organu publicznego, oraz, w stosownych przypadkach, do instytucji, organów lub jednostek organizacyjnych Unii Europejskiej, z pominięciem procedury przewidzianej w tej procedurze, w szczególności, gdy w terminie 3 miesięcy od otrzymania Zgłoszenia przewidzianym na przekazanie informacji zwrotnej organizacja nie podejmie działań następczych lub nie przekaże Sygnaliście informacji zwrotnej lub Sygnalista ma uzasadnione podstawy, by sądzić, że naruszenie prawa może stanowić bezpośrednie lub oczywiste zagrożenie dla interesu publicznego, w szczególności istnieje ryzyko nieodwracalnej szkody, lub Sygnalista ma uzasadnione podstawy, by sądzić, że dokonanie Zgłoszenia wewnętrznego bezwzględnie narazi go na działania odwetowe, lub przypadku dokonania Zgłoszenia wewnętrznego istnieje niewielkie prawdopodobieństwo skutecznego przeciwdziałania naruszeniu prawa.
Spółka zachęca jednak każdego Pracownika, który ma wiedzę o Nieprawidłowości do przekazywania takich informacji właściwym osobom w Spółce. Spółka udostępnia kanały Zgłaszania z pkt 3.1, aby skutecznie reagować na Nieprawidłowości i zapobiegać ich wystąpieniu w przyszłości. Z uwagi na pełne gwarancje ochrony Sygnalisty oraz większą efektywność wewnętrznego postępowania wyjaśniającego, Spółka zachęca do ujawnienia informacji o Nieprawidłowości w sposób określony w tej procedurze.


15. ODPOWIEDZIALNOŚĆ
Wszyscy Pracownicy - każdy pracownik, który powziął informację o Nieprawidłowości w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych lub zawartej ze Spółką umowy jest zachęcany do dokonania Zgłoszenia na zasadach opisach w Procedurze, niezwłocznie po powzięciu informacji.
Prezes Spółki – sprawuje nadzór nad wdrożeniem rozwiązań umożliwiających dokonywanie Zgłoszeń w sposób bezpieczny, poufny i zgodny z przepisami prawa.
Pełnomocnik ds. Zgodności – sprawuje nadzór nad procesem przyjmowania i rozpatrywania Zgłoszeń zgodnie z Procedurą i przepisami prawa.


16. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
Znajomość zasad określonych w Procedurze jest obowiązkiem wszystkich Pracowników.
Pracownika zaznajamia się z postanowieniami Procedury przed dopuszczeniem go do pracy.
Procedura zgłoszeń wewnętrznych i podejmowania działań następczych wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia Pracownikom.

Menu